Langelinie-omnibussen
 
 
Langelinie-omnibussen blev oprettet i 1960 mellem Rådhuspladsen og Langelinie, primært for at tilbyde turister kørsel til Langelinie og Den lille Havfrue.
1. juli 1960 Linien åbnes for drift, som énmands-betjent omnibuslinie, på strækningen mellem Rådhuspladsen og Langeliniepavillonen med afgang fra Rådhuspladsen hver halve time fra kl. 9:30 indtil kl. 15:30. Linien stationeres i Århusgade Garage.
Der gælder almindelig takst og foretages almindelig billettering på linien.
Der køres ad følgende rute: Rådhuspladsen - Nørre Voldgade - Øster Voldgade og Folke Bernadottes Allé til Langeliniepavillonen. Derfra køres retur ad Folke Bernadottes Allé - Store Kongensgade - Kongens Nytorv - Holmens Kanal - Slotsholmen - Stormgade og Vester Voldgade til Rådhuspladsen
17. juli 1960 Fra dd. forlænges driftstiden, således at der køres fra kl. 9:30 til kl. 22:00
2. oktober 1960 Driften indstilles dd. I løbet af sommeren 1960 er befordret ca. 74.000 passagerer
7. maj 1961 Driften genoptages og der køres efter samme rute som i 1960. Der køres fra kl. 9:30 til kl. 22:00
24. september 1961 Driften indstilles dd. I løbet af sommeren 1961 er befordret ca. 104.000 passagerer
20. maj 1962 Driften genoptages og der køres efter samme rute som tidligere år. Der køres fortsat fra kl. 9:30 til kl. 22:00
16. september 1962 Driften indstilles dd. I løbet af sommeren 1962 er befordret ca. 87.000 passagerer
23. maj 1963 Driften genoptages og der køres efter samme rute som tidligere år. Første bus kører nu fra Rådhuspladsen kl. 10:00 og sidste bus fra Langelinie kl. 21:00
15. september 1963 Driften indstilles dd. I løbet af sommeren 1963 er befordret ca. 110.000 passagerer
17. maj 1964 Driften genoptages og der køres efter samme rute som tidligere år. Der køres fortsat fra kl. 10:00 til kl. 21:00
27. september 1964 Driften indstilles dd. I løbet af sommeren 1964 er befordret ca. 80.000 passagerer
27. maj 1965 Driften genoptages og der køres efter samme rute som tidligere år. Der køres fortsat fra kl. 10:00 til kl. 21:00
26. september 1965 Driften indstilles dd. I løbet af sommeren 1965 er befordret ca. 75.000 passagerer
29. maj 1966 Driften genoptages, men der køres efter ny rute, som følger, og linien stationeres nu i Ørnevej Garage: H.C. Andersens Boulevard - Studiestræde - Vester Voldgade - Nørre Voldgade - Nørreport - Øster Voldgade - Folke Bernadottes Allé og Langelinie til Langeliniepavillonen. Der køres retur ad samme rute. Der køres fortsat fra kl. 10:00 til kl. 21:00
25. september 1966 Driften indstilles dd.
14. maj 1967 Driften genoptages og der køres efter samme rute som i 1966. Der køres fortsat fra kl. 10:00 til kl. 21:00
24. september 1967 Driften indstilles dd.
23. maj 1968 Driften genoptages og der køres efter samme rute som tidligere år. Der køres fortsat fra kl. 10:00 til kl. 21:00
?. september 1968 Driften indstilles dd.
25. maj 1969 Driften genoptages og der køres efter samme rute som tidligere år. Der køres fortsat fra kl. 10:00 til kl. 21:00
14. september 1969 Driften indstilles dd.
24. maj 1970 Driften genoptages og der køres efter samme rute som tidligere år. Der køres fortsat fra kl. 10:00 til kl. 21:00
20. september 1970 Driften indstilles dd.
20. maj 1971 Driften genoptages og der køres efter samme rute som tidligere år. Der køres fortsat fra kl. 10:00 til kl. 21:00
19. september 1971 Driften indstilles dd.
18. juni 1972 Driften genoptages og der køres efter samme rute som tidligere år, men der køres nu fra kl. 10:00 til kl. 18:00
17. september 1972 Driften indstilles dd.
17. juni 1973 Driften genoptages og der køres efter samme rute som tidligere år. Der køres fortsat fra kl. 10:00 til kl. 18:00
16. september 1973 Driften indstilles dd.
16. juni 1974 Driften genoptages og der køres efter samme rute som tidligere år. Der køres nu igen fra kl. 10:00 til kl. 21:00
15. september 1974 Driften indstilles dd.

Morten Egeskov Storgaard, 30. december 2005
Tilbage til Forsiden